lördag 8 mars 2008

Pints, heltäckningsmattor + konst

"Semestern" i Scunthorpe - England - är över. Klockan 5:45 engelsk tid ringde väckarklockan och 30 minuter senare var det dags att kliva in i Astran (vår hyrbil, en Opel - Vauxhall i England) och börja resan hem mot Sverige på fel sida av vägen. Inga problem.
Hemma igen alltså och jag börjar med den engelska ölen - "a pint of bitter please!" De är så otroligt goda och löjligt billiga: cirka 15 kronor för en hel pint. Det blev några stycken om man säger så. Även ett glas vin gick under tjugolappen. Borde flytta till "Good old England" kanske....

Heltäckningsmattor - för sista gången
Kapitlet "heltäckningsmattor" fick sig en hel annan dimension (så klart) i England. Det finns ju liksom inget annat än sådana... överallt. Plåtade den senaste varianten på "lyxhotellet" och kom även över några äckliga mattor på ett B&B bredvid. Ska inte publicera resultatet av min fotografering då jag vill behålla er som kompisar ;-)
Men ändå, tänk efter: det är ju faktiskt hur skönt som helst att kliva ur sängen och sätta fötterna på något mjukt, varmt och skönt. Inga synliga dammtussar heller och glöm inte ljudfaktorn: det ekar inte om man har högklackat.
Jag fick lära mig att hotellen i Scunthorpe får byta mattor var 6:e månad. Varför, jo det är nästan bara entreprenörer som jobbar på det lokala stålverket, som är gäster på hotellen. Entreprenörerna kommer från alla världens hörn sätter sina skitiga skor på mattorna och Scunthorpe på världskartan. Det sistnämnda behövs.

Hotel Clamart
Ett sprillans nytt hotell i centrum av Scunthorpe. "Skalet" är dock från 1900-talet och tillhörde den gamla auktionshallen. Men inuti är allt modernt engelskt med fransk touch. Kolla bilden! Lite franska fejktavlor på den fem meter höga väggen och ägarnas avsikt att åstadkomma en "Bistro känsla" lyckades ganska bra.

Katedralen
Alla engelska städer med lite självaktning har ju sin "cathedral", så även Scunthorpe... fast inte riktigt. Utifrån ser katedralen ut som vilken kyrka som helst men inuti är den faktiskt ett konstgalleri. Helt suveränt tänkt och gjort!
Tre konstnärer - alla män - delade på utrymmet och ställde ut tavlor målade i akryl, keramik och silverskålar. Det som förvånade mig mest var
- mycket hög kvalitet (keramik)
- mycket originell (keramik)
- prisnivån (tavlor och keramik)
På översta bilden kan ni se en del av en tavla, som är 1,50 m x 1,50 m och den gick lös på 35 000 SEK. Inget av keramikverken kostade mindre än 5 000 SEK. Åt andra sidan gillade jag dem skarpt då de inte alls liknade någon keramik här hemma. Kolla själv!











Vilka andra konst(iga) saker man kan hitta i Scunthorpe ska jag berätta om i morgon.
Om ni börjar tröttna på mina konst(iga) vandringar så är det bara att säga till... men jag kommer att fortsätta ändå ;-).

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Jag satt och småskrattade lite när jag såg att du måste upp klockan 05.45. Okristligt, då sover man ju som bäst. Kul att du skriver lite om vad ni har haft för er i England, det skadar inte att få läsa om konst. Häftiga bilder du har tagit, skulpturerna var ju helsköna.
Kram
MrsBettan