onsdag 1 oktober 2008

Lite nostalgi som omväxling

Varför blir man nostalgisk när det regnar? Finns det något samband kanske? Vet inte, men när vi åt lunch idag på en av våra favo restauranger i Vasastan - Abyssinia - började vi helt plötsligt bli nostalgiska hela bunten: sex personer kan inte ha fel alltså.

Nostalgiska serier
Mellan tuggor av utsökt injera bröd och olika starka röror hamnade vi långt tillbaks i TV-tiden - 1976-1979. Minns ni!?




Gamla bensinstationer
Själv hamnade jag ännu längre tillbaks i tiden när jag fick ett mejl med bilder från gamla bensinstationer. Jag älskar dessa gamla, hederliga stationer, där man fick personlig service och slapp putsa vindrutorna själv. Det var bättre förr...Bilden visar en amerikansk Gulf station.

Gammal motorolja
För att fullborda nostalgitrippen så lägger jag också upp en bild av en kär - om än ganska bucklig - en liters Gulf SAE 10 W motorolja från 1958. Fick burken för många år sedan av en kille som jobbade på Gulfs svenska huvudkontor i Loudden, Stockholm.
Undrar om oljan är fortfarande användbar?! Nej, jag ska nog avstå från att testa, men kolla på bilden för vilka coola gamla bilar den var avsett för.
Nu ska jag återvända till nuet och titta på Inter mot Werder Bremen. Ska bli kul att se om det är Ibrahimovic eller Rosenberg som sätter bollen i nät.

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Klart att vi minns gamla serien Mc Cahan eller vad den hette. Hr P gillade "läderbrallan". Ha, ha. Och vilken härlig bild på macken. Visst var det mysigt när de kom ut och tankade bilen åt en och putsade rutor. Oljeburken är ju helball. Så nostalgisk har inte jag varit idag, men jag gillar gamla filmer, tycker de är helmysiga.
Kram MrsBettan