lördag 10 oktober 2009

Haggis och missat VM


Det är några saker jag lärde mig ikväll på den otroligt trevliga "Haggis festen" hos makens kompis Doug:
1. Singla aldrig slant om vem som ska köra. Risken är stor att du förlorar.
2. Haggis med pressad potatismos och separat pressad kålrot är jättegott. Nej, rätten liknar inte pölsa. Men om man gillar rotmos gillar man tillbehören.
3. Vi drickar nubbar på kräftskivan. Skottarna dricker whiskey till Haggis. Som sagt, jag förlorade slantsinglingen.
4. Maken provade den skotska nationalrätten och tog "a second helping". Bara en sådan sak. Helt otippat.
5. Boeuf bourguignon med speciella skotska dumplings var huvudrätten. Hade aldrig ätit dessa dumplings. De var lagade i en puttrande järngryta i ugnen och var helt suveräna.
6. Kristin: 1 000 tack för en underbar kväll. Du är i klass med min favorit Jamie Oliver.
7. Såg delar av matchen Danmark-Sverige med Mark som är lika fotbollsgalen som jag. Ska väl se VM i Sydafrika med röd-vita ögon. Det går det också.

PS. Då jag misslyckades med mina Haggis bilder får ni se en mycket stämningsful bild av Dougs kakelugn.DS

8 kommentarer:

Per-Anders sa...

Eftersom jag inte vet vad Haggis är sökte jag på Google. Skotsk nationalrätt. Tittar man på bilder ser det ut som nån slags ätbar säckpipa. Kan det vara gott?

Olga T sa...

Nej det var väl inte otippat att de inte gick vidare, men igår tyckte jag det var Sveriges match. Men så är det ju i fotboll målen som räknas. Nu ska jag se vad Fototriss vill att jag ska göra idag och så ska jag leta efter något abstrakt.

Petra sa...

Nä det går inte att se VM i danska ögon. Så trist är det. Tur att du hade en bra kväll iallafall. Kram

Anonym sa...

Jag hade nog velat skölja ner haggisen med nubbe, ordentligt. Hade jag förlorat singlingen hade det inte varit helt enkelt. Nu ska jag inte skriva något mer nedsättande för jag har aldrig smakat men kollade lite av innehållet på nätet. Nu fick jag mer i matväg att kolla vad det innehåller.

Ja, du missade väl ingenting för det gick inte den väg som den i min närhet i alla fall förväntade sig. Visst håller jag också på fädernelandet samtidigt som jag tycker att det är "spännande" med alla analyser om varför det gick som det gick.

För att återgå till maten så har jag ju en favortirätt som största delen rynkar på näsan åt - surströmmingen.

En sådan där kamin skulle jag också vila ha, i alla fall en brasa någonstans som höjer mysfaktorn rejält.

Nu ska jag dra ut på vandringstråt i det vackra och soliga vädret.

/Avsändare Margareta

Pruddan sa...

Haggis är faktiskt gott! Det åt jag flera gånger när Kärleken och jag var i Skottland.

anne sa...

Vi singlade inte slant, vi avstod. Det brukar inte vara så kul att på småtimmarna köra hem, åtminstone om man ska långt och då är det en fördel att båda är i körbart skick.

Jag trodde haggis var något slags blod- och inälvskorv och så är det bara typ rotmos! Kanske har jag gått miste om något???

Lissen sa...

Kvällen låter som en höjdare. Singla aldrig slant igen. Ta varann damernas, lönar sig i längden.

Dumplings måste vara klimp. Fick jag i mammas soppa när jag var liten. Tyckte om det då.

Stämmningsbilden fin.......
Hmm var inte Haggins bildmässigt aptitligt, undrar skeptiker från Norrland *ler*.

Ha en skön kväll!!!!

Malin B sa...

Jag skulle också vilja ha en kakelugn!!! Här hos oss fanns det TRE stycken innan något snille tog bort dem då de inte var moderna längre. =(

Min järngryta gör jag mig aldrig av med, det är ett arv efter min gammlefarmor.