onsdag 25 maj 2011

En höjdare: Synkad med Sven Olof

Om jag mot förväntan har några manliga läsare som heter Sven Olof så kan ni sluta läsa här. För er andra måste jag faktiskt berätta dagens höjdare:
När jag fick veta igår att jag skulle möta en författare som heter Sven Olof för att gå igenomen en boklayout så hade jag snabbt bildat mig en uppfattning: en gråhårig gubbe som luktar våt ylletröja. Har man ett sån’t namn ber man tyvärr om det tycker jag;-)

Välkomsthandlaget
Den här gången fick jag mina fördomar (för en gångs skull) inte bekräftade. Framför mig i receptionen stod en lång kille i 40-årsåldern, moderiktigt klädd med världens ballaste glasögon. Redan vid välkomsthandslaget visste vi att vi var synkade.
Efter drygt två timmar och 106 formgivna sidor senare kunde vi konstatera att vi
- hade exakt samma tänk,
- pratade i mun på varandra och sa exakt samma saker,
- visade identiska känslor för hur denna fackbok skulle se ut.

Tänka - jag??????
Sven Olof frågade mig hur jag hade tänkt när jag formgav boken. Ärligt som jag är så svarade jag att jag inte hade tänkt alls (han känner mig ju inte;-)) utan bara ville göra boken med hans totalt cirka 500 proffsiga bilder så snyggt som möjligt. Hans replik: ja det är så jag tänkte när jag tog bilderna.

Omslag
När vi hade kommit fram till val av omslagsbild till boken så berättade jag för honom att jag såg bilden/motivet framför mitt mentala öga. På några sekunder tog han fram ett foto på sin Mac och konstaterade: ”Det är det här du hade tänkt dig eller hur!!!? Japp det var det.

Underbar känsla
En sådan synkronisering mellan två människor har jag bara varit med om en gång förut i mitt liv – å då har jag ju varit med ett tag om man säger så. Det var för drygt sex år sedan och personen är idag min bästa vän.
Känslan av att var synkad med en vilt främmande människa är väldigt märklig, konstig, kuslig, helt underbar och svårt att förklara. Den känns i hjärtat, i magen, ja i hela kroppen. Önskar alla er därute i cybervärlden att ni får uppleva den känslan minst en gång i livet.

En höjdardag kräver en höjdarbild! Varsågod;-) Fler höjdare hittar ni här.

28 kommentarer:

Petra sa...

Vilken häftig upplevelse att få känna sig så synkade.

Kram

Pysselfarmor sa...

Ja det där är en sällsam känsla att uppleva. Och märkligt att det kan vara så....

Rantamor sa...

Men vilken historia...och upplevd sådan också...
nästan så jag är avundsjuk.
Vilket underbart jobb du har...och så får du träffa underbara människor...iallafall idag.

Något sådant har jag inte upplevt...är lite misstänksam och vill alltid lära känna en människa innan någon berättar något om denna.
Men tänk att hitta en själsfrände...riktigt coolt ju.

Nu kan du läsa i min blogg vilken motor och om Rantafar har alla hästar hemma.... på min blogg.

Tjingeling...

Olga T sa...

Det fotot är nog det bästa jag sett hos dej! Riktig höjdare som jag fängslas totalt av!!
Förstår att det var en märklig, men häftig känsla med en synkad person.

Hörni sa...

Jag har upplevt att möta någon som jag klickar otroligt med, men aldrig varit så där synkad dessutom. Du verkar ha ett fantastiskt roligt jobb också.

Bilden var riktigt härlig.

LissenTo sa...

Superkul, jag gillar verkligen hennes tavlor. Tror hon kommer att bli stor och hon upptäcks mer och mer.

Kram

tPix sa...

Angående din kommentar så har vi justerat inlägget, nu ligger webbadressen klar men sidan syns först på tisdag :-)

Livsnjutaren sa...

Ja den känslan är skön. Kanske bra att det inte är så med alla man träffar,då skulle det ju inte längre vara så speciellt;) Kram.

Susanne sa...

Vilken häftig upplevelse, det vill jag oxå vara med om.
btw så är bilden urläcker.

SoF sa...

Va roligt att du är glad för vår skull och vårt övertagande av Ordlös Onsdag.

Hihi - självklart måste du anta denna stora utmaning och försöka få till ett ordlöst inlägg. ;)

Vore ju väldigt kul om du hade tid och lust att vara med. Vi har ju ingen aning om hur uppslutningen kommer att bli men vi kör på...

Tack för all din support!

Natti natti.

SoF sa...

...å först nu läste jag ditt inlägg.

Vilken grej, vilket möte!

Bildgatan sa...

Varje gång man träffar någon som det känns så där riktigt bra med bara genom att mötas en kort stund så tror man kanske inte riktigt på det och vill ändå skrapa lite på ytan. Ofta tycker jag att jag har rätt men det händer att det blir plattfall efter ett tag och ibland tar det riktigt länge när jag upptäckt att jag gillat en manipulativ psykopat exempelvis. =) Inte ofta det har hänt, men jag har jobbat med en person en gång som visade sig vara allt detta.

Bilden är verkligen en höjdare och funderar lite att den har mycket med texten att göra.

Jane sa...

Vilken höjdardag du måste haft! Fast jag är ju lite nyfiken på vad du åt till lunch ;)
Har varit med om samma sak - när man är helt synkad med en annan person, härlig känsla. På samma sätt kan jag snabbt märka motsatsen också.
Har hört att det är under de första sekunderna som man gör sitt bestående intryck på andra :))
Vissa människor har jag svårt för (de har säkert svårt för mig också trots att jag försöker vara trevlig) de är riktiga energitjuvar!
Ha det bra!

4U2 sa...

Fantastiskt, härligt, underbart ... jag vet hur det känns för min man och jag fastnade för varandra just av den anledningen! :) Ja, det är en konstig känsla, som om man alltid känt varandra men ändå har massor att ge, ta och dela. Hoppas ni nu har hittat en ny vän i den andre för som du skriver: detta är sällsynt!
:)

Simon sa...

Vad häftigt :) kommer ni jobba nått mer ihop? hoppas ni gör det.
har aldrig varit med om det skälv, men det vore coolt att få uppleva.
Snygg bild.

4U2 sa...

Glömde skriva: min man har också ett lite gammaldags namn ... speciellt var det det när vi träffades för snart tre decennier sedan! ;)

Mona sa...

Vilken härlig historia. Det är underbart när allt stämmer. Och bilden är en riktig höjdare1

thejeanettishway sa...

jobbar du i ett skolcafé och är formgivare/fotogratör/konstnär?
eller hur har jag fått denna uppfattning?
skiner solen i sthlm idag?
här är kallt men vackert :)

Monica sa...

Ja visst är det härligt när allt bara funkar när man träffar någon, tyvärr är det ju inte så ofta.
Hoppas ni får ett långt givande samarbete;-)

Bara det inte blir för proffsigt för mej och Agge och vår kompaktkamera;-))))

cat sa...

Wow det låter helt otroligt att träffa någon som man klickar så väl med så snabbt! Det händer inte ofta.

Bilden är verkligen en höjdare :)

Monica sa...

Nog önskar man sej en sådan gräsmatta alltid men det är golfbanan;-))))
Du har sååå rätt, hon är en riktig avfallskvarn allt hon sätter i sej skulle nog få dej att må smått illa.

Marita sa...

En "själsfrände"… så underbart det kan man leva på länge.

Åsa / Slottsbloggen sa...

Hej! Första gången jag stiger in här. Vilken häftig historia. Det är så som du säger ytterst få tillfällen det bara stämmer sådär. Jag väntar spänt på när det ska hända mig :)

Glada tankar!

anne sa...

Jösses!

Vilken händelse!!!

Jag vet inte om jag varit med om det till den milda grad.

Marit Johansson sa...

Det har jag aldrig varit med om, blev lite avundsjuk faktiskt, hoppas det händer mig en dag!

4U2 sa...

sv: nu simmar jag ju inte (dels för att det är en pyttebassäng och dels för att det gör ont än att försöka...) utan gör olika "övningar" :) :)

Anonym sa...

Vilken cool upplevelse :-)

Pumita sa...

Honom får du inte släppa ur sikte! Soulmates växer inte på träd precis. Nu är det bara att leva happily ever after.