måndag 6 februari 2012

Måndagstema: ”I all sin enkelhet”

Det här inlägget handlar om oss nollåttor – oss Stockholmare alltså.

Nollåttor är mesar
Som ni trogna läsare har märkt så har jag inte gnällt en enda gång om vädret i år, inte om kylan heller och allt lidande som denna för med sig. Anledningen är att jag bara är tacksam över att vintern gjorde sitt inträde ungefär tre månader senare än ifjol och att vi bara har cirka 30 cm snö på marken jämfört med 1,50 m då. Med andra ord så går jag, mina Icebugs, mina överdragsbyxor, mina tre lager kläder - varav två lager består av plagg med huvor, mina touch-handskar från Kjell & Company, som inte alls fungerar med iPhonen när jag väntar på bussen vid hållplatserna, en fin vår till mötes - någon gång. Jag pratar alltså om mellan 5 och 15 minusgrader, mera tål inte vi mesar här i huvudstaden.

Ödmjuk enkelhet
Nej, vi förstår inte heller hur ni som bor i (mindre) orter – speciellt i norr - klarar av 34,7 grader. Vi vill inte förstå heller. Vi gillar inte människoplågeri. Vi har inte heller någon förståelse för hur ni kan liiiiiida under sex månader i mörker och iskyla för att sedan inte kunna sova då det är ljust resten av året. Nej, vi avundas er inte – vi är bara mesar i all vår ödmjuka enkelhet. Detta faktum får vi leva med och det är vi stolta över;-)
Bilden som jag lägger upp visar – i all sin enkelhet – ett faktum. Om man är dumt nog att äta glass vid 8,1 minusgrader, uppenbarligen inser misstaget samma moment som man lämnar ett varmt centrum och slänger glassen vid en av entréerna vid Täby Centrum, så fortsätter glassen att vara glass.

Fler bidrag till temat hittar ni här.

22 kommentarer:

Jess sa...

Jag förstår inte heller hur man klarar -34.7 grader. Tycker det är svinkallt i dag och då är det -9...
Vem äter glass en sådan här dag????? :)

Kicki sa...

Frös väl så mycket om händerna så han/hon tappade glassen!
Jag är också glad över att vinter kom sent men önskar att den blir vääldigt kort!

Olga T sa...

Ha, ha! Jag är också en mes! Kunde vara en blåmes tror jag, men jag är en Gärdsmyg och gärdsmygarna har inte klarat av de senaste vintrarna....de har frusit ihjäl :(

LissenTo sa...

Tror inte ni är så mesiga ni 08, det blåser nog lite mer. Du har varit tålmodig Beate :-)

Fast 34, 7, där går gränsen, det får räcka med högst - 15

Ama de casa sa...

Varför tror du att jag lämnade Skellefteå (där dom badar i älven vid 38 minusgrader) och flyttade via Stockholm till Torrevieja?
Du får bara EN gissning ;-)

Freja sa...

Hahaha, i dag är det -10 och det känns som sommarvärme... Annars är det ju så att jag bott några år i Göteborg och jag har aldrig frusit så mycket som då i hela mitt liv. Här är det en torr kyla, ni som bor vid kusten får en mycket fuktigare kyla, vilket, åtminstone för mig, innebär att -10 hos er är som -25 hos oss.... Och när snön väl kommer så är det inte mörkt alls här, den reflekterar massor av ljus så det är tur att jag inte har problem att sova när det är ljust... Mmmmm, glass....

4U2 sa...

Stackars barn som hade köpt glassen för sin sparade veckopeng ... ;)
Kram

Jane sa...

Procentuellt så är det mer lantisar än "äkta" nollåttor i Stockholm så jag tror att det är de som äter glass på vintern :) Det skulle aldrig en nollåtta göra!

Unknown sa...

Hej och tack för din kommentar, den gladde! (gläds åt att inte alla tappar bort mig trots mitt dåliga kommenterande...)
Det verkar som att vi bloggat på närbesläktat tema - "mes". Kan vara en sådan jag fotade men inte kunde identifiera...
Imponeras och förundras över din kreativitet när det gäller bilder. Den senaste bara ett av många exempel. Kanske skulle jag ha kameran med lite oftare, eller pröva och se vad bildavbildarefunktionen i Ihponen går för...
Ha en fin vecka så här i vintertid!
/SA
PS. Nu endast 11 minus här - utomhus.

Pialotta sa...

Kanske var det du i all din enkelhet bjöd på dig själv och enkelt "tappade" glassen vid entrén ... allt för ett foto liksom ;) Nä bara skojar.. så var det nog inte.. kallt som hundan har det varit nu .. men man vänjer sig sakteliga.. fast jag varit tvingad inomhus sedan i fredags.. du vet utan...garnityr går det ju inte.. i alla fall gör jag inte det ;)

Bildgatan sa...

Åh, vad skönt det var när du kom med förklaringen till vad bilden föreställde. Hade många tankar innan jag kom till sluttexten och jag är ju sjuk så illamåendet kommer fortare. =)

Mesar, jag vet inte och förresten så består stockholmare procentuellt inte så mycket av äkta stockholmare en stor del av dem är ju faktiskt från norr och de gnäller då lika mycket. =)

Vi har väl inte mörker i sex månader, nu lyser solen så vackert på dagarna och det är vackert ... om det inte vore för de där -34,7. Men kan berätta att idag har det nog varit vid-25 skulle jag tro. Jag vet inte som inte stigit upp ur sängen på hela dagen.

Jag sover alltid med lyset tänt - oavsett om det är sommar eller vinter. =)

Monica sa...

Funderade vad det var för snusk du hittat men glass är ju gott eller var innan jag såg bilden HIHI
Kallt och mörkt eller ljust och hett lika illa vilket som, önskar mej ett år med normala temperaturer.

cat sa...

Glöm inte att de även måste stå ut med gigantiska horder av mygg under de ljusa sommarnätterna!!! Fy fanken vilken mes jag är som inte skulle kunna tänka mig att stå ut med det.

Äta glass nu?! Det måste vara en riktig galning det är frågan om.

Anonym sa...

Det var kjempekreativt og fint bilde! Ønsker deg en kjempefin tirsdag, og ei fortsatt riktig god og fin uke!:)

Marit Johansson sa...

Nej jag funderar ibland varför man inte flyttat söderut till mildare vintrar... Idag vaknade vi upp till -33 men jag ser på fb de som har det värre, någon i Arjeplog la upp en bild på en temp som visade -48... man tänker att det måste vara omöjligt att andas i den temperaturen!

Benita sa...

Vi har nu -17° och hade -30° härom dagen. Jag klarar inte av kylan och vägrar att gå ut. Jag flyr landet och åker iväg till varmare trakter. Ska på semester till Thailand och håller som bäst på att packa ner sommarkläder i resväskan.

Ha en bra dag! :)

cat sa...

Lite förvrängningsfilter i både den nya och den förra bilden :)

Anonym sa...

Jag vill ju gärna göra ett "påhopp" här och tala om vad jag tycker om mesiga mesar, typ, men jag skall låta bli, för jag kan också gnälla!
Men se det där med kyla är relativt! Jag har bott en bit uppåt/inåt landet /10 mil norr om Lillehammer) och nu talar vi om som lägst -43 och utedass!!! MEN, det var faktiskt inte så farligt, för det var ingen luftfuktighet och inte mycket till vind.
Det kallaste jag har varit med om var -22 i södra Norge, alldeles vid havet där jag växte upp. Det var nyårsafton, lite vind och fuktigt som fan, jag trodde seriöst att jag skulle dö!!! Det var olidligt och det hjälper liksom inte med 10 lager kläder, man fryser i alla fall!!!

HÄR har vi haft -17 (nattetid) senaste tiden, ca -10-12 dagtid, och den kylan hamnar "mitt emellan". Det är torrare än vid havet, men inte så tort som inåt/uppåt landet pga Vättern osv. Så det biter i kinderna vill jag lova!
fast det är klart, inne blir man mer än varm om man målar tak och annat skojigt, så det går ingen nöd på någon av oss, höhö...

Anonym sa...

Er det ikke rart at her i Bergen, Vestlandet, har det vært maks 6 minus hittil? Og jeg syns det er kaldt nok. Helst skulle vinteren aldri krype under null..... ;)

Annemor sa...

Kommer nok an på hva man venner seg til. Isen blir liggende til den tiner. Ikke annet. Fint bilde.
God kveld.

Hörni sa...

Hahaha! Det konstiga är att inflyttade norrlänningar också förvandlas till mesar. Det är nog nåt med luften i Stockholm.. ;)

Mona sa...

Hahaha! Det är alltid lika spännande att komma in här och se vad du överraskar med för bilder och läsa dina underbara inlägg.

Jo du, jag bad att få testa dom där handskarna från Kjell & Co i affären och insåg redan då att dom inte fungerade. Alltså blev det inget köp. Men dom har några som fungerar utmärkt på Team Sportia. Fast dom är alldeles för tunna när det är minusgrader...