måndag 11 februari 2013

Sammanfattning av en semesterdag

Bollen i mitten är en sol som försöker lysa upp Roslags Näsby, centrumet som gud glömt om det inte vore för min tandläkare som har sin praxis där;-)

Parkeringsgaraget i Täby Centrum, Plan 2 - här blev jag genast gladare:-)

Biblioteksgången vid Täby Centrum. Tråkigare gågata får man leta efter. Förresten - finn ett fel med byggnaden.

En behaglig resa bakom plogbilarna

Humöret
Humöret på topp till klockan 09:30 då telefonen ringde och väckte mig.
Humöret fortfarande på topp fem minuter senare, då min tandläkare hade fixat en återbudstid till klockan 11:30 idag.
Humöret naggat i kanten en dryg halvtimme och 1 875 kronor senare. I priset ingick dock tre (snygga) tandborstar för 50 kronor…
Humöret fick sig ytterligare en knäck när remmen på min axelväska sa tjoff. Ett besök hos Indiska i Täby Centrum för inköp av en ny väska och ytterligare 299 kronor senare var jag lite gladare då jag precis hade sparat 200 kronor eftersom väskans pris var nedsatt.

Lunch
Efter dessa vedermödor åt jag en utmärkt lunch på den enda lokala restaurangen där jag lyckades med att dränka handväskan – observera inte den nyinköpta axelväskan – i tzatzikin som medföljde lammfärsbiffen.

Bilprovningen
Då väglaget i Storstockholm var lite prekärt idag var jag (för en gångs skull) tidigt ute när jag styrde Tintin till bilprovningen i Vallentuna. Det var tur det, då jag fick köra 15 kilometer i 40 km/h bakom två plogbilar. Efter undersökningen fick jag veta att Tintin lider av ett rostigt bromsrör vänster fram och tre hundradelar av förhöjd lambda, vilket jag trodde var en grekisk bokstav (λ).

Bilverkstaden
Alltså körda jag tillbaka till min hemkommun och lämnade in bilen till min gulliga bilverkstad i Viggbyholm. Då verkstaden till och med är auktoriserad att ”släcka tvåor” slipper jag åtminstone att åka tillbaka till världens ände – Okvista i Vallentuna där Bilprovningen finns.

Hemresan med tåg
Då jag inte orkade gå fyra kilometer hem på oplogade gångvägar valde jag att ta Roslagsbanan. Fick vänta i 15 minuter och förfrös mina två stortår, vilket nog inte gör så mycket då jag har 8 smårackare kvar.

Bilderna jag lägger upp visar hur jag upplevde dagen. Å då jag egentligen har haft långhelg så hoppas jag att de platsar som helgbilder hos Marit.


20 kommentarer:

fotobrus.se sa...

"09:30 då telefonen ringde och väckte mig" Fick du inte se en soluppgång idag heller? ;-)

Della sa...

En synnerligen innehållsrik dag, men små glädjeämnen (för oss läsare). :)

Eva Trillian sa...

När du tar semester så gör du så mycket nyttigt ^^ ÄR det inte meningen att semester, i huvudsak, ska innehålla vila?? Jag bara undrar ;)
Förstår att du blev gladare på våningsplan 2 i parkeringshuset! :)
Och huset... saknar en balkong?
Bilen heter Tintin? Min heter Angus!

Rantamor sa...

En semesterdag med både tandläkare och bilprovning tycker jag låter som en riktig prövning. Men nu tycks ju båda delarna ha gått rätt bra, men säkert mycket kostsamt.
Ävenom jag kan tycka att just tandläkarkostnaden inte är så stor, men det kan ju bero på att vi inte råkat ut för något allvarligare tandtappning ännu... =)

Hur jag ska finna ett fel på gågatan så kom jag fram till att...juldekorationen var kvar ännu...???

Den gröna p-platsen var ju riktigt snyggt och....grönt, och är man som jag väldigt less på all den vita snön just nu så tar jag också till mig denna gröna tegelvägg och blir glad.

Trodde ett tag att du tagit ut muminledigt för att vara hemma...
men det kanske man inte får i nollåtta ???

Ha nu en trevlig kväll och ladda din nya axelväska...

Tjingelingen från Rantamora...

Jane sa...

Skulle ha gjort vad som helst för en semesterdag idag ... började med att skotta fram garaget och bilen. Körde sedan i rykande snö (noll sikt) till jobbet för att pulsa i några decimeter snö fram till skolan. Rastvakta TVÅ raster med allt vad det innebär när det kommit massor av snö, adrenalinet på topp. Lomhörd efter sista lektionen packade jag ihop och pulsade till bilen, skottade fram den och hann köra två kilometer ... tvärstopp i trafiken, suck! Förväntar mig det värsta efter 15 minuters stillastående ... bilolycka? Nä, det var bara två långtradare som ställt sig lite på sidan för att fixa ngt motorfel, de stod inte ens i vägen. Folk stannade upp bara för att de var nyfikna antar jag, vilket är medför större olycksrisker :( Väl hemma var jag tvungen att skotta igen ... jag vill ha vååååår! Det enda positiva idag var att jag inte hade några utgifter som du ;))

Freja sa...

Semestermåndag är trevligt, men tandläkare och bilbesiktning förtar kanske glädjen något... Och huset saknar en balkong!

Anna sa...

Finns de bra med affärer i Täby?
Skönt med semester efter helg!
Kram

Guldkryckan sa...

Fy Fabian...kasta bort en semesterdag på sådana aktiviteter..urk ;)

Själv brukar jag inta soffan med fjärrkontrollen i näven efter att jag laddat min älskade dvd med nån svensk tv-serie från 80-talet.

Men så klart...du får lite vettigt gjort på en sådan semesterdag om man jämför med mig...men man får ju prioritera ;)

Ha en skön kväll.

Malla sa...

glömde dom glasa in ena balkongen?
parkeringshuset skulle jag okcså bli glad av! men inte tandläkarräkningen :)
däremot skulle det inte göra så mkt om ahdnväskan pajjade, en bra anledning att få köpa sig en ny :)

Marit Johansson sa...

Klart dom platsar som helgbilder :)
men när jag läser ditt inlägg tänker jag att nog kan man ha roligare på en semesterdag. Tandläkare, trasig handväska och misslyckad bilbesiktning... hoppas din vecka blir bättre!

Margareta sa...

Semesterdag? Jag skulle hellre varit på jobbet än haft din semesterdag.

Vilket tråkigt väder ni har, läste att det skulle komma in oväder, från öst tror jag. Men läste inte att det skulle komma hit, hoppas inte.

Det läckra parkeringshuset har jag sett delar av tidigare men gör det gärna fler gånger.

Fel på huset förutom att det lutar =) Att ena balkongen saknar fönster eller så vädrar de bara.

Hatar verkligen att liga bakom plogbilen, nu yr det inte så mycket hos dig.

Humöret, lite som mitt idag men jag har bara varit irriterad och så lite mindre irriterad och nu inte alls.

Jag måste också till bilbesiktningen och sedan måste jag beställa tid för en annan undersökning, ska kanske ta semester? NEJ.

Vi har haft sol idag men jag har inte haft tid till att njuta av den, men sett den har jag åtminstone.

Självklart passar det till helgbilden, lika som mina och du har ju till och med njutit av semester. =)

Ha en bra kväll.

Per-Anders sa...

Verkligen upplyftande bilder från förorten. Visst saknar huset en balkong?

llh sa...

Tandläkare och bilbesiktning. Somliga tänker bara på sina nöjen :)
Men hur du lyckas fixa lyckade stadsbilder i gråvädret är mer än jag fattar.
Fel på byggnaden, tja jag kan väl räkna upp några brister. Saknar solljus på fasaden, saknar solvärme på balkongen, solglitter i köksfönstret, soldyrkare i solstolar och en klarblå himmel att sträcka sig mot. Men jag vidhåller ändå att din bild är en oerhört välfångad stämning

Jah Hollis sa...

Det var ju en händelserik dag, minst sagt. Det mest spännande som hände mig var min födelsedagssemla och några oväntat glada födelsedagshälsningar. :-)
Det var verkligen en stark färg på väggarna i parkeringshuset. Det enda fel jag kan upptäcka på det andra huset är att det lutar oroväckande. :-)

Mona sa...

Semesterdagar kan användas till olika saker. Det här låter inte som världens roligaste. Tandläkarräkningar är min stora skräck. Förr i världen var man rädd för att det skulle göra ont hos tandläkaren. Numera är man rädd för vad det kostar.

Inte ofta man blir uppiggad när man kommer in i ett parkeringsgarage ;-)

Men du, vem har snott en balkong???

Monica sa...

Stackare inte din dag direkt:-(
Tar alltid det säkra före det osäkra och gör en kontroll innan besiktning.
Ingen snö än så länge, ha en bra dag;-)

Hörni sa...

Jag finner inget fel på byggnaden alls mer än att den är tråkigt grå.

Trist med tandläkaren, trist med trasig bil och förfrusna tår.

Men tänk att man kan tjäna pengar på att ens väska går sönder, det är inte dåligt. ;D

Usch vilken dag.. hoppas idag blir bättre! Kram!

cat sa...

Det var minst sagt en innehållsrik dag. Min dag idag har bestått av en halvdags möte, suck.
Måste säga att jag tyckte den där biblioteksgången så hemsk ut, men något fel vet i tusan om jag hittade.

Ama de casa sa...

Men? Jag trodde att jag hade skrivit att balkongen fattades. På huset alltså... Ibland verkar cyberrymden äta kommentarer...
:-)

Kicki sa...

Ja nåt måste man ju göra på semsterdagen, tur det finns så många olika resmål att välja på!;)