söndag 23 februari 2014

Streetfood i centrum

Restaurangutbudet i Täby Centrum är uselt, det har det alltid varit. I samband med utbyggnaden av centrumet har några ”upper class”-restauranger tillkommit, och dessa har nu fått en ny "vanlig" granne – Sook, som erbjuder ”äkta och genuin streetfood som den tillagas och smakar i Mellanöstern. Mat lagad med massor av kärlek och glädje, mat man blir glad av”. Här har jag hämtat mina bidrag till Fototriss och Skyltsöndag.

Spår av diskriminering

Habibi (حَبيبي) är ett arabiskt ord vars bokstavliga betydelse är "min älskade" om den tilltalade är man. Om det handlar om kvinnor är det habibti eller habibati som gäller. Är man kvinna så är man uppenbarligen oälskad på stället. Känner jag spår av diskriminering här…

Spår av tomatsås

Hos Sook kan ni välja olika dipsåser till rätterna. På den här bilden ser ni spår av tomatsås på den första skylten.

Inget spår av Coca-Cola

Inte ett spår av Coca-Cola eller annan dryck. Är det arabiskt så är det. Helt ok.

Maten då. Valde en biffrätt som jag aldrig hört talas om – det är därför jag tog den. Fick någonting som jag hade kallat för kebab. Mikrat, torrt och geggigt. Dessutom serveras maten i återvunna pappersboxar och förväntas ätas med lika återvunnit bestick av trä. Nej, streetfood ska ätas i papper på gatan, inte i ett shopping center.

Fler spåriga bidrag hittar ni här.
Bidrag till Skyltsöndag hittar ni inte samlade hos Pumita, som uppfann utmaningen utan hos Klimakteriehäxan.

31 kommentarer:

Susanne sa...

Tack, detta ska jag komma ihåg vid mitt nästa besök i Täby C.

Stare Ström sa...

Så bra att du testar så att andra inte behöver göra samma misstag! :-)

Axart sa...

Fint trissat!
AX

Benita sa...

Rolig arabisk tolkning av både fototriss och skyltsöndag. ;)

Husbilen-Ellen sa...

Den maten lät inget vidare. Men bilderna var bra. Då har jag bättre att visa. Elisabeth

Geddfish ♥ sa...

Bra inlagt inlägg, men jag behöver inte riskera, är aldrig i din stad. Nästan. ;)

Susjos sa...

Färgglatt är det i alla fall :)

Freedomtravel sa...

Sist vi var där åt vi på Mc Donalds. Något bättre fanns säkert, men vi orkade inte leta... det blir ju så när man är för hungrig ;)

Linnéa sa...

Tänk så fint Täby Centrum ändå är! Men sådana där foodtorg eller vad det heter, lyfter sällan. Men du har ju visat på lite annat. Här har ju en galleria öppnat i Liljeholmen, långt ifrån Täbys men när jag ska käka nåt litet där så bara tar det stopp.
Har du nu kollat om du kommer in på mobilen.

Eva Trillian sa...

Spännande att prova på nytt ändå. Att man sedan kanske blir stärkt i att husmanskosten "den bästa är", ja, det är sånt man får ta!
Färgstarkt utbud var det i alla fall!

Linnéa sa...

Skrev inte klart glömde. Som du vet så har jag precis avslutat ett jms projekt där regeringen lagt ut 240 miljoner över hela landet. 460 pers fanns på avslutningen i Maria hissen. Själv hade jag förmånen att vara utvald o prata i exakt 2,5 min för Sthlm Stad. På spanska så är mi esposo make och mi esposa handboja. Läckert eller.

Pumita sa...

Det såg ju jättespännande ut tills jag läste din recension. Trist att det inte var bra! Förväntningarna är höga när det kommer ngt nytt och annorlunda. Hoppas att det var ett olycksfall i arbetet. Appropå diskriminering, det hade sett lite konstigt ut om det stått HABIBA (också en kvinnlig käresta) bredvid den där guben. ;)

Jahaa, har Skyltsöndag flyttat? Det visste jag inte.

Margareta sa...

Underbar tolkning av temat och tur att det är i Täby och inte ett område någonstans där arabiska är mer vanligt. =) Men någon mer än dig borde väl reagerat, eller så ser det och tänker inte på samma sätt som dig - synd.

Ps. Apropå diarrén så ser jag det inte riktigt som blogginlägg utan mer bara att klara av temat och förväntar migi inte heller att andra ska hinna kommentera, men visst är det kul när någon gör det. Igår blev det ju också en serie och då kunde jag inte göra annat.

Ha det gott.

Margareta sa...

Glömde, hoppas att du inte säger upp bekantskapen efter inlägget jag tänker göra ikväll. =) Läste nämligen en kommentar hos Rantamor tidigare i veckan, hihihi ...

Klimakteriehäxan sa...

Ibland lägger språkkunskaperna krokben ...!

Mias Mia sa...

Det var ju tur att det inte lät så jättegott annars hade jag ju blivit hungrig så här på kvällskvisten. Har faktiskt ätit i ert köpcenter en gång i somras när jag var på besök i Täby. Men det blev en pizza :) Fin triss! Ha en bra vecka!

Connie Tornevall sa...

Jag som inte är så berest får här följa med dig på en intressant resa genom din triss!

Unknown sa...

Streetfood gillar jag, om de inte är kött. Ordet Habibi har jag lite svårt för, men det är en annan historia.
Färgglatt hos dig, det gillar jag eftersom jag är på mitt färgpalett mood.
/Kiki

Freja sa...

Trist att inte maten var bra, det var ju så fina färger på skyltarna... jag ville att det skulle smaka bra!

KajsaLisa sa...

Att välja rätt streetfood är lika svårt som att vara gourmet minst. Men tack för tipset Kazouza måste jag bara testa. Kul tolkning.

Anki sa...

Men bilderna blev bra... gillar de där läskeblaskflaskorna :)

Ama de casa sa...

Trist att den nya restaurangen inte var nåt att ha den heller... Tur att du i alla fall jobbar på ett ställe med bra lunchställen i närheten :-)

Monica sa...

Tummen ner med andra ord tur vi har dej så vi inte går på en mina.
HAHA hade aldrig märkt diskrimineringen eftersom jag fattar nada av orden;-)saknar bild på maten men den kanske såg oaptitlig ut också.
Ha en bra dag, Sture hälsar att han känner sej UFO ibland ;-)))

cat sa...

Hm det lät inte som en kulinarisk höjdpunkt direkt.

ansepanse sa...

ett helt annorlunda SPÅR-tänk :) bra :)
kramar

Lajsas Fotografi sa...

Kul tolkning! =)

LissenTo sa...

Ja man måste pröva innan man vet. Antar att det inte blir något fler besök

Hoppas du har en skön kväll, lutad i soffan. Det kan man behöva.

Della sa...

Trist avslutning. Maten alltså. Hade hoppats på supermat efter första bilden. Men suck!

Anni sa...

Men FY.

Scaniatjejen sa...

Fin och färgglad triss! Synd att inte maten höll måttet.

Jah Hollis sa...

Gatmat som inte håller måttet är inte ett spår kul att få. Och läskeblasket nederst har nog det gemensamt med Cola att det inte finns ett spår av nyttigheter i det. :-)