måndag 23 april 2018

Glad måndag

Känsliga läsare varnas och ombeds scrolla ned till fjärde bilden!

Efter en fin och relativt varm helg hade jag nog inte lämnat lägenheten frivilligt idag, då vädret återgick till kallt, grått, blåst och senare även regn. Men så hade jag ju en dejt med tandläkaren där en planerad rotfyllning väntade.


Ser ni den där fina miniatyrborren?! Den är 7,5 cm lång. Den borrade sig genom tre rotkanaler i min tand idag. Det gjorde inte ett dugg ont, så jag utgår ifrån att rotkanalerna var döda.


Då jag fick gapa i hela 70 minuter sattes ett orange "bitblock" mellan tänderna på andra sidan munnen. Observera tandsköterskans fina limegröna blus.


"Operation rotkanal" utförs sterilt enligt tandläkaren. Så jag hade en massa saker i munnen och runt tanden. Lägg märke till den nästan lila gummiduken som fästes på min tand med en skruvställning.

Tvåmannajobb
Har gjort två rotfyllningar förut. Det var väldigt länge sedan. Tog ingen bedövningsspruta då. Avstod även idag. Och det gjorde inte ett dugg ont. Kanske liiiite vid slutet då. Är glad att jag klarade "operation rotfyllning" utan bedövning den här gången också:-)

BP till tandläkaren och tandsköterskan: Det verkar vara ett tvåmannajobb.

Tandläkaren: Fel. Det är ett tremannajobb. Du står för gapandet.

Älskar en tandläkare med humor och som är rapp i käften. Och gapa fick jag göra – i hela 70 minuter, vilket i ärlighetens namn var i längsta laget. Det kändes som om käken skulle gå ur led. Just den obehagskänslan hindrade mig från att slumra till i den extremt bekväma tandläkarstolen.

Är våren här?

Här ser ni ett tydligt vårtecken från i lördags. Blev extra glad när jag såg att det var två tjejer som körde i den eldrivna bilen. Okej då, tre tjejer om man räknar in bebisen;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Det var tur du slutade med en glad bild där på slutet.... tandläkarbilderna gav ju inte någon vidare bra känsla i magen. Men bra gjort av dig att inte ta bedövning =) Nu hoppas vi att du är klar hos tandläkaren för en bra tid framöver. Ha en skön kväll!

Eva Trillian sa...

Gladmåndag med en massa tandläkarbilder? Nja ... inget jag kopplar ihop - och bedövning är ett måste. Heja dig som klarar dig utan. Tuffing :)

Anonym sa...

Har hört att folk tar telefonsamtal under tandbehandling,
men jag har aldrig hört talas om nån som kommer med kamera
och tar close-ups.

Färggrant och fint var det iaf, men kan knappast tro, att det
inte gjorde ont med den där långa drillen.
Har aldrig haft rotkanaljobb, så vet inte.

Mitt värsta var en visdomstand som kommit in på snedden och
fick lov att chislas ut, men då var jag helt "under" -
och åt babymat minst en vecka.

Ruth i Virginia

Olga T sa...

Vilken tur att tandsköterskan hade limegrön blus och inte rosa. Tänk om du fått titta på en rosa blus i 70 minuter!!!
Den där bilen hade jag absolut velat ha när jag var liten, ja nästan nu också ...;)

BP sa...

Svar till Ruth: Enligt flera "experter" har jag en otroligt hög smärttröskel. Får väl tro på läkarna som sagt det. Det gjorde verkligen inte ont tycker jag. Men om sanningen ska fram så har jag "sprutskräck";-)

PS. Min man tar bedövningskräm när han går till tandhygienisten, trots att han annars har en hög smärttröskel han med, med tanke på att han är en man;-) DS.

Ditte sa...

Jag har hitintillls aldrig rotfyllt någon tand. Skönt så. Jag har i vanliga fall hög smärttröskel men det gäller inte hos tandläkaren. Däremot hos läkare och vid smärta. Hos tandis vill jag ha bedövningsspruta för att ens gapa. Har en jättebra tandis i Torrevieja sp förstår mig och med mycket humor och skicklighet så jag går i alla fall dit.
Imponernade att gapa i 70 minuter, klart obehagligt, men pigga färger muntrar upp liksom en bra tandis med humor.
Kul med en eldriven bil. Jga har testat, som passagerare, men hade lite svårt att få plats. Och visst är det vår men den tar ju sina pauser.

KajsaLisa sa...

Usch fota sådana saker, jag ryser :)

Anki sa...

Hm ... har lite svårt att få ihop tandläkarbesök ihop med Glad måndag, men är du glad så är jag det också! :)
Däremot kan man inte bli annat än glad av den sista bilden med tjejerna i elbilen :)

Susjos sa...

Hu va jobbigt att gapa så länge, bra jobbat där BP, ni var verkligen tre om detta jobb!
Jag gillar inte heller sprutor i munnen, men tror nog att jag tog en bedövningsspruta när jag rotfyllde min tand för några år sedan.
Hm, nu påminner du mej att jag borde gå till tandläkaren...det var ett tag sen, och nu har vi ju flyttat och allt, jag brukar gå hos folktandvården i Rotebro, men dit är det ju lite långt...
Nu ska jag nog vila lite...nyss hemkommen från den stora staden...

Paula sa...

Jag har genomgått ett halvårs helvete hos tandis, tack o lov var han toppen att ha o göra med. Från tandskräck till äsch det var väl inget, nu skryter jag, men det är jag värd! Duktiga dig, jag valde alltid bedövningsspruta, ju fler desto bättre, haha

Marie i Skrifvarstugan sa...

Nu dröjer det ett tag till innan jag går till tandläkaren, hua..... ;-)

Bild 4 var betydligt mer tilltalande ;-)

Emma, Sol som sol? sa...

Kul att se sakerna, de där pryttlarna jobbade jag med i nästan 20 år, dvs jag jobbade på ett företag som sålde dem.

Kul att de har lite färg i gummiduken, den brukar oftast vara tråkigt grön annars.

Ja den där elbilen! Vilken dröm när man var i den åldern. Nu har man ju lite större drömmar ... :)

Carita Liljendahl sa...

Nej fy! Jag som har tandläkarskräck såg det här som en "FÖRFÄRLIG måndag" :-D

Men en eldriven bil är aldrig fel :-)

Husbilen-Ellen sa...

Tänk att tandläkaren hade koll på "dina" färger!! Skönt att det är gjort och käken på plats igen.